Mijn eerste dag in Istanbul/ My first day in Istanbul

26 oktober 2020 - Brussel, België

Hey Tourkey-Turkey reiziger.

Vandaag ben ik heel vroeg opgestaan om veel monumenten te gaan bezoeken.  Ik ben eerst de Moskee Sultan Ahmet ( blauwe moskee)  gaan bezoeken, dan ben ik naar de Sint Sophia basilique geweest die is nu een moskee geworden. Ik heb ook naar de Topkapi paleis gegaan er was veel fille ,maar ik heb het kunnen bezoeken. Ik moet toegeven dat ik na al deze bezoeken honger had. Ik heb simit en kokoreç gegeten dat is brood en vlees. Na het eten heb ik beslist dat ik een turkse bootje de zogenaamde vapur moest nemen om naar Taksim- Galata te gaan. Daar heb ik het park Gezi en enkele straten van het Europese wijk bezocht. De belangrijkste straat die ik heb bezocht is de Istiklal caddesi, die straat is altijd heel bevolkt. Rond 18 uur heb ik terug een vapur genomen om naar fatih/Istanbul te gaan waar mijn hotel zich bevindt. Ik heb daar in een klein restaurantje een dürüm gegeten. Terwijl ik at heb ik met enkele bewoners van Istanbul gesproken, zij hebben mij geleerd dat Istanbul deze naam in 1930 gekregen heeft, en dat de Ottomaanse troepen in 1453 de stad heeft verovert wat het eide van de Oost-Romeinse rijk was.  Ik ben echt blij dat ik zoveel van hen heb geleerd. Ik ben dan in de avond terug naar mijn hotel gegaan. Mijn dag was echt leuk ik hoop dat morgen ook zo zal zijn. Güle Güle

Hey Tourkey- Turkey traveler.

Today I got up very early to visit many monuments. I first went to visit the Mosque Sultanahmet (blue mosque), then I went to the Saint Sophia basilique which has now become a mosque. I also went to Topkapi palace, there was a lot of fille, but I was able to visit it. I have to admit I was hungry after all these visits. I have eaten simit and kokoreç which is bread and meat. After dinner I decided that I had to take a Turkish boat called vapur to go to Taksim-Galata. There I visited the Gezi park and some streets of the European quarter. The main street I have visited is Istiklal caddesi, which is always very populated. Around 6 pm I took a vapur back to go to fatih / stanbul where my hotel is located. I ate a dürüm there in a small restaurant. While I ate, I spoke to some of the residents of Istanbul, they taught me that Istanbul was given this name in 1930, and that the Ottoman troops conquered the city in 1453, which was the end of the Eastern Roman Empire. I am really happy that I learned so much from them. I then went back to my hotel in the evening. My day was really fun I hope tomorrow will be like that too. Güle Güle